onsdag 15 juli 2009

Veckans hjältar 15/7 -09

Varje Onsdag på bloggen kommer framöver vara dagen för veckans hjältar. Kommer här lista ett "ja tack" och ett "nej tack"-val. Alltså en jag gillar och en jag just nu inte gillar. Dissar jag något har jag inget emot att bli motbevisad med ett hett lästips.

Ja tack:
Batman (DC) - Bruce Wayne "dog" detta året under eventet "Final Crisis" som följde "Batman R.I.P.". Bruce har nu blivit utbytt mot Dick Grayson som innan kallade sig Nightwing men mer är känd som den första Robin. Men Bruce Wayne är inte riktigt död utan förväntas komma tillbaka någon gång. Anledningen att jag älskar att läsa Batman har mycket med nostalgi att göra. Norm Breyfogle's tecknigar var det som fick mig hooked som liten. Ett annat fint minne är också storyn "A Death In The Family" där Jokern mördar den 2:e Robin (Jason Todd). Gillar inte allt dock. Tycker faktiskt att klassikern "Batman: The Dark Knight Returns" är lite överskattad. Frank Miller är helt ok, men han har gjort sina missar som senaste "All-Star Batman & Robin" för att inte tala om filmen "The Spirit". "Batman: Year One" är så klart bland det bästa jag läst. Det albumet rekommenderas om man vill börja läsa denna sortens serier. Andra favoriter är "The Long Halloween" och "The Killing Joke". Det faktum att han inte har några superkrafter men är martial arts expert och den ultimata ninjan är bara... hur säger man... AWE-SOME! Jokern är antagligen den bästa skurken någonsin också. Batman skapades 1939 av Bob Kane. Nej tack:
Superman (DC) - Det är nog inte många personer som inte känner till denna karaktär. Han var den första superhjälten. Den som startade allt. Han har växt till en amerikansk kultur ikon. Skapades 1932 av Jason Siegel och Joe Shuster. Han är världens kändaste allergiker och var först med att ha kalsongerna utanför byxorna. En modemiss som blivit ett typiskt trademark för superhjältar. Vad är mitt problem med denna ikon då? Jag har svårt för honom bara. Han är överdrivet god och helylle kille. INGEN är så perfekt! Jag ogillar honom pågrund av samma orsak som får Doctor Cox att hata Hugh Jackman i Scrubs. Sedan har vi det där med att ingen känner igen honom med glasögon på. Det behöver vi inte ens gå in på mer. Annars är det mesta han är med i rätt tråkigt tycker jag personligen. Det finns så klart undantag som gamla JLA, "Kingdom Come" och "Red Son". Oftast är de paralella universumens, DC kallar dem Elseworlds, versioner mycket intressantare än orginalet. Följt serien ett par år och slutade för runt ett halvår sedan. Tröttnade helt enkelt. Kommer dock ge storyn New Krypton ett försök när de kommer i samlade utgåvor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar