torsdag 30 juli 2009

Att finna inspirationen.

Jag måste ladda upp med inspiration för studierna till hösten och träna mig. Nu är det allvar . Mitt liv ska bli som ett Rocky montage de närmaste åren. Eye of the tiger!
Inspirationen till greatness är inte alltid lätt att finna. Men jag har några knep.

Den bästa inspirationen för att jag ska göra en ultimat kreativ prestation kommer alltid ifrån ett par speciella källor. Först och främst läser jag så mycket serier jag hinner med. Jag analyserar andra tecknares sätt att teckna. På så sätt kan jag utifrån min egen stil och talang komma på ett eget sätt att lösa ett problem jag har med en teckning. Jag är väl medveten om mina brister och tränar hårt på att bli av med dem. Även om jag inte är sugen på att skissa blir jag alltid det efter att ha läst en eller några tidningar/trades. Ser jag något som jag tycker suger måste jag bevisa för mig själv att jag INTE suger. Ser jag något sjukt snyggt får jag ångest och måste bevisa att jag inte suger igen.

Jag är också omöjlig att vara med när jag tecknar. Jag stänger av hela omvärlden och är totalt fokuserad. Det hade kunnat hända en dödsolycka brevid mig och jag hade inte märkt något förrän det är pissepaus. När jag bodde i en 1:a med köksvrå med Karin förra året och skulle fixa min portfolio var jag inte den bästa eller roligaste sambon.

Ett problem för mig är att jag är väldigt hyper och har svårt att sitta still längre tider. Inte bra när ens jobb ska gå ut på att sitta och teckna hela dagarna. Men det finns hjälpmedel. Den andra saken som ger mig inspiration är musik. Jag pumpar musik på högsta och varvar luft-trumsolon med penseldrag. Kings Of Leons "Only By The Night" har jag att tacka för min portfolio. Rapparen A.G.'s låt "Love" är gammal och har gett mig en massa inspiration och gör det fortfarande samma med Aesop Rock och El-P som gör grym indie hip-hop. Bob Dylan är ett måste. Jag anpassar musiken till vilken typ av teckning som ska göras. Jag lägger upp en playlist som kunde fungera som film-musik för den scen jag ska illustrera.

Problemet är dock att man inte får ha hörlurar på sig i skolan men man behöver egentligen inte alla dessa saker. Det bästa är att bara öva, öva och öva på tecknandet. Så håll utkik efter mer skisser det närmaste. Ska göra mitt bästa för att leverera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar