fredag 31 juli 2009

Snyder hjärta Miller.

Läste precis om Zack Snyders funderingar på att göra film av Frank Millers "The Dark Knight Returns" ifrån 1986. För er som inte vet handlar denna mini-serie om en framtida gammal och sliten Bruce Wayne som lagt tightsen på hyllan. När Batman återigen behövs i ett fördärvat och hårt kriminellt Gotham tar han på sig dräkten igen. Saker och ting var enklare förr kan man säga.

Snyder har varit ryktad att mantla Batman-franchisen om Nolan skulle lämna den. Han har ju lyckats enormt bra med Frank Millers "300" och Alan Moores "Watchmen" för att inte glömma remaken "Dawn Of The Dead" (även om den inte var en serie). Watchmen hade väl blandad kritik men enligt mig kan jag med eftertanke säga att den var den nerdgasm jag hoppats. Även om det kändes som en lång trailer till seriealbumet. Hur som helst hade Snyder gärna väntat 20 år för att ha en 50 årig Christian Bale i huvudrollen. Nu ska man inte hoppats på något men tanken låter riktigt cool. Jag hade lätt väntat. Verkar som han det närmaste ska göra en uppföljare till "300" och så håller han på med pre-production för "Sucker Punch" nu vad jag förstått.

Min åsikt om "The Dark Knight Returns" är att den är helt klart grym. Men jag är kluven till den. Det var ingen kärlek vid första ögonkast. Frank Millers tecknande tillsammans med Klaus Jansons bläck är ibland totalt uselt. Men jag inser ändå dess betydelse och att ingen annan under denna tid hade kunnat fullända Millers vision av totalt mörker och depression som han själv. Den var svår att läsa igenom, men när jag bläddrar igenom till mina favorit stycken kan jag inte annat än att läsa om dem med ett leende och njuta av allt.

Fotot med de två männen är Zack Snyder (vänster) och Frank Miller (höger).

1 kommentar:

  1. Jag tycker inte teckningarna är så farliga. Visst, det är måhända inte Preacher klass på grejerna (Steve Dillion gjorde helt klart ett ruskigt bra jobb) men det är heller inte lika fult som i t.ex. Sandman: The Kindly Ones. Det är en av de absolut bästa Sandman "böckerna", men hela boken är förstörd av usla teckningar.

    /Serieälskare

    SvaraRadera